Què és el joc heurístic i per què és important?

El joc heurístic és una activitat lúdica per mitjà de la qual s’estimula el descobriment i l’experimentació dels infants durant la primera infància. Es pot introduir a partir dels 12 mesos fins als 2 anys, ja que a partir d’aquesta edat els seus interessos lúdics canvien i aquest joc els deixa de resultar interessant.

El joc heurístic és una activitat en què un grup reduït de nens explora diferents objectes naturals no estructurats i quotidians (de pell, metall, paper, fusta, cartró, suro, pinyes etc.) i recipients també naturals (de fusta, palla, cartró, etc.) amb què el nen pot transportar, transvasar, classificar, etc. Es tracta de fer-ho de manera lliure i espontània. Evitar sempre els materials plàstics o les joguines .

El joc heurístic permet al nen descobrir el món que els envolta de manera lliure i segura. Exercita i enriqueix les capacitats dels infants desenvolupant les seves habilitats físiques, mentals, emocionals i socials. pendik escort

En el joc heurístic, el nen és el protagonista dels seus propis aprenentatges. Ell solet explora, investiga i descobreix de manera natural i autoguiada.

El joc heurístic té múltiples beneficis:

  • Desenvolupa capacitats cognitives : comprendre, relacionar, conèixer…
  • Incentiva la imaginació i la creativitat dels infants.
  • Afavoreix les capacitats perceptives : treballa tots els sentits
  • Desenvolupa la motricitat , tant gruixuda com fina
  • Ajuda a prendre consciència de les lleis de la naturalesa (gravetat i equilibri).
  • Ajuda a afavorir el pensament logicomatemàtic
  • Ensenya valors ètics : respecte, col·laboració…

La sessió del joc heurístic es divideix en tres fases :

La primera és la fase preparatòria on l’adult prepara l’espai de joc, es tracta d’escollir tres o quatre tipus d’objectes i recipients, es col·loquen distribuïts per diferents espais de l’aula (pot ser sobre una catifa). Hi ha d’haver objectes de diferents materials i mides (cartró, fusta i metall). És important buscar un espai sense estímuls perquè els nens puguin explorar tots els objectes sense distraccions.

La segona, exploració i combinació d’objectes, el nen s’adreça als objectes que més els crida l’atenció, els explora i els manipula. Els apila, omple, treu, els gira, els equilibra, els fa rodar, etc.

I, finalment, la fase de recollida , un cop acabat el joc, els nens hauran de recollir el material al lloc corresponent. L’adult els ha de guiar per afavorir el treball de classificació.

Quin és el rol de ladult en aquest joc?

L’adult en aquest joc després d’haver facilitat tot el material de manera atractiva ha de romandre en silenci, atent i observant en un punt estratègic el transcurs del joc.

Ha d’estar atent al joc i observar-ne el desenvolupament, ja que no hi ha ni encerts ni equivocacions, no hi ha pautes, ja que és un joc lliure, únicament podrà interrompre si ho considera necessari, per ordenar objectes, animar algun nen que aquest indecís o evitar un conflicte. El rol de l’adult apareix actiu únicament a l’hora de recollir i així convidar els nens a classificar els materials a les diferents bosses.

Add your thoughts

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

×