Sobre nosaltres i el nostre projecte educatiu
A Escoleta koala treballem en un ambient familiar , on el més important és el tracte proper i afectuós amb els nostres koales i les famílies.
La nostra metodologia està basada en el model educatiu Montessori. Aquest model es caracteritza per posar èmfasi en l’activitat dirigida pel nen i l’observació clínica per part del mestre, adaptant l’entorn d’aprenentatge del nen al nivell de desenvolupament. Les activitats estan adaptades sobre la base del ritme de cada nen i els mètodes que utilitzem, estan dissenyats per estimular la creativitat i el pensament infantil, incitant els petits a descobrir de forma autònoma el seu entorn i assimilar per si sols els coneixements.
L’equip de l’Escoleta Koala, està format per personal qualificat i amb experiència en la cura i l’educació dels nens. Les noies senten una gran vocació i estan pendents en tot moment dels petits, elles atendran els vostres dubtes personalment i diàriament.
El nostre interès més gran és que els nens se sentin segurs i sobretot, estimats, perquè puguin aconseguir l’autoestima necessària, per créixer i desenvolupar-se a la nostra societat. Nosaltres dediquem tota la nostra formació i, sobre totes les coses, moltíssim afecte perquè així sigui.
Projecte educatiu
El nostre objectiu és l’educació integral del nen, per això, tant les activitats programades com les situacions quotidianes a l’escola, com són el somni, d’higiene, el menjar, tenen també una clara intenció didàctica. L’objectiu d’aquestes situacions és, doncs, atendre les seves necessitats bàsiques, ia la vegada, convertir aquestes necessitats fisiològiques que, tan presents són al dia a dia de l’escola, també en un moment educatiu.
Les activitats són vivencials perquè ells mateixos aprenguin, de manera activa, des de la seva pròpia experiència ia través del contacte amb els materials que els anem proposant, amb una clara intenció didàctica.
A la nostra escola donem una importància fonamental a l’activitat lúdica, ja que el joc és el mitjà d’aprenentatge dels nens i nenes en aquesta edat. El joc els serveix per descobrir el món que els envolta. El joc exerceix una gran varietat de funcions especialment en el desenvolupament del nen a nivell emocional, físic, mental i social.
L´activitat se centra en la imaginació i la imitació. Convertirà allò imaginari en real (joc simbòlic) i ho interpretarà tal com li agradaria que fos. El caràcter emocional que revesteix en el joc és de vital importància en el desenvolupament del nen.
Mitjançant el joc, treballem el raonament, la memòria, la creativitat, la convivència amb els altres, aprendre a compartir i comunicar-se amb els altres.
L’optimització del desenvolupament del nen, a través de l’educació primerenca, suposa la necessitat de cercar formes d’organització i de direcció de totes les activitats propiciant que n’estimulin al màxim les potencialitats, i que en garanteixin l’estat de salut.
Evolució i desenvolupament d'un Koalita
Com evolucionarà la teva Koalita amb nosaltres?
Els primers anys de vida són crucials per al desenvolupament posterior del nen/a ja que la seva dependència i la plasticitat cerebral, pròpia d’aquesta etapa, requereixen un ambient socioestimular i afectiu que permeti tant satisfer les seves necessitats com desenvolupar al màxim les seves capacitats. Per tant, a Koala, creiem imprescindible per a pares i educadors conèixer les diferents etapes per les quals els nens i nenes van passant, per tal d’adequar la seva actuació a les peculiaritats evolutives de cada nen i considerant, que cadascú presenta un ritme diferent de progrés en funció de les seves possibilitats i situació personal i social.
L’adaptació a la nostra escola
El més important és realitzar una adaptació, on els nostres petits se sentin segurs i en confiança. Per això pensem que és imprescindible que les famílies formin part d’aquest procés tan important. La primera presa de contacte s’ha de fer juntament amb un referent familiar, perquè els nens i nenes puguin desenvolupar una actitud positiva cap a l’escoleta. De mica en mica, es van adaptant al centre, amb l’ajuda de les famílies i educadores, fins que accepten que també han de compartir part del dia amb nosaltres. Aquest procés pot ser complex, però amb molt d’amor i paciència es pot aconseguir que se sentin com a casa.
D’altra banda, cal esmentar que l’escoleta fomenta activament la participació de les famílies a l’educació dels seus fills, per la qual cosa, les portes del centre i de les aules, sempre estan obertes. Per aquest motiu, també fem tallers per afavorir el treball família – escola i xerrades sobre temes educatius per poder ajudar les famílies a resoldre qualsevol dubte.
Alimentació casolana i saludable
Pel que fa a l’alimentació, comptem amb menjar casolà i saludable i els menús estan fets per professionals de nutrició infantil.
Durant el primer any, les famílies porten el dinar de casa. Amb això, evitem qualsevol tipus d’al·lèrgia i reaccions a nous aliments ia més, el nen reconeix sabors familiars, cosa que crea un clima de confiança a l’hora de dinar.
Passat aquest temps, es realitza una petita adaptació del menjar de l’escoleta on s’inicia la introducció de varietat d’aliments i sòlids, adequats a l’edat.
Desenvolupament per etapes
Durant aquesta etapa, es fomenta el moviment lliure. El nadó té la llibertat de desplaçar-se per tota l’aula i manipular els diferents materials que estiguin a l’abast. A més, comencen a exercitar les cames ia aixecar-se amb l’ajuda d’objectes de l’aula, creant així una seguretat i autonomia per poder fer els primers passos i poder iniciar-se en una nova aventura.
Al llarg d’aquesta etapa, el nen va ampliant a poc a poc els límits i el camp d’acció, descobrint l’entorn de manera activa. Inicia i consolida la marxa, cosa que li permet tenir una nova visió del món que l’envolta, alhora que una certa sensació de domini. Aquestes adquisicions motores li permeten alhora un desenvolupament més gran en altres àrees, ja que el nen fa un descobriment de situacions noves per experimentació, convertint-se en un agent actiu que va aprenent per mitjà de l’assaig-error. El moviment lliure se segueix utilitzant durant aquesta etapa, adaptant-se a l’edat i les característiques de cadascú. Amb la metodologia que treballem, es fomenta l’aprenentatge autodidacte, per la qual cosa disposen de diferents materials proposats a l’aula i són ells els que decideixen que volen fer a cada moment, tenint l’educadora com una guia que els acompanya en tot aquest procés.
En aquesta etapa els nens van adquirint una independència més gran a mesura que creixen. La considerem igual d’important que les altres etapes, però pensem que és la més clau per poder potenciar-ne l’autonomia. Per això hem de tornar a adaptar l’aula perquè puguin fer les coses per si mateixos. Les joguines han d’estar separades cadascuna pel seu tipus en diferents racons ia una alçada baixa que els permeti un fàcil accés. Com en totes les altres edats, se segueix recalcant un aprenentatge autodidacte durant aquest procés, tenint sempre un referent al seu costat.
Durant aquest procés, destaca la perfecció del desenvolupament motor, on aprenen a conèixer el seu cos i interactuen amb el medi i les sensacions. El desenvolupament cognitiu, on descobreixen, coneixen, observen i exploren la realitat que els envolta i així, van construint progressivament el seu coneixement. El desenvolupament afectivosocial, on acaben de reforçar els vincles afectius amb el seu entorn, potenciant-ne l’autoestima i les habilitats socials. I, finalment, el desenvolupament del llenguatge, on se’ls inicia en les diferents formes de comunicació i expressió i en el reconeixement d’un entorn social i natural, a més d’elaborar una imatge positiva i equilibrada de si mateixos i adquirir uns hàbits bàsics de convivència i comportament autònom.